fbpx

Noutăți legislative privind Apneea în Somn

A fost aprobat ordinul privind introducerea controlului pneumologic în fișa medicală șoferi grupa II.
Aceasta măsură a fost luată în vederea evaluării riscului de apneea în somn la șoferii categoria II.
Ordinul nr.1428 privind modificarea ordinului Ministerului Sănătătii nr.1162/2010 a fost aprobat vineri, 4.10.2019.
Precizam ca medicul pneumolog care va efectua screeningul va trimite în serviciul specializat pacientul, care apoi se întoarce cu dovada terapiei nPAP (dacă este cazul).
Competența completării fișei medicale cu apt/inapt aparțin coordonatorului unității de asistență medicală ambulatorie autorizată.

Ordinul s-a aflat în transparentă decizională pe site-ul Ministerului Sănătătii pana la adata de 19.09.2019
Aceasta spune că șoferii care vor să obtină permis auto sau reinoiesc permisul pentru grupa II (tiruri, mijloace de transport în comun, tractoare) trebuie să meargă și la un control pneumologic, pe langă celelalte controale obligatorii pană acum. Controlul are ca scop identificarea riscului de apnee în somn și este prevăzut în noul model de fisă medicală.

Context

Apneea în somn este o tulburare respiratorie din timpul somnului.
Elementul principal al simptomelor acestei boli este somnolența diurnă excesivă (SDE), ce înseamnă:
• Imposibilitatea de a rămâne treaz sau alert în perioadele de veghe
• Mult mai probabilă în situațiile de monotonie
• Poate interveni în situații active: șofat sau activități profesionale
• Arbitrar definită ca fiind prezentă de minim 3 luni de zile
Boala astfel prezintă mari riscuri asupra capacității persoanei de a șofa sau desfășura adecvat activitățile profesionale.
Din acest motiv, bazat pe legislația europena, și în România au fost luate măsuri de combatere a acestor riscuri.

Cadre legislative privind Apneea în Somn

OUG 195/2002 Ministerul Transportului privind siguranța circulației pe drumurile publice

“…obținerea certificatului medical necesar permisului de conducere, certificat obținut în unități autorizate, cu respectarea normelor Ministerului Sănătății.
Medicul de familie este OBLIGAT să solicite asistență specializată către unitățile autorizate pentru a determina abilitatea persoanei de a conduce. “

Ordinul 1257/2013 Ministerul Transporturilor privind siguranța circulației pe drumurile publice

“Elaborarea avizelor medicale pentru personalul cu atribuții în siguranța transporturilor
Anexa 2 Lista afecțiunilor medicale și contraindicațiile corespunzătoare baremelor pentru elaborarea avizelor
medicale pentru personalul cu atribuții în siguranța transporturilor
Capitol II- Medicină internă – punctul 11..”

HG 355/2007 Ministerul Sănătății privind supravegherea sănătății lucrătorilor

“Prezenta hotărâre stabilește cerințele minime pentru supravegherea sănătății lucrătorilor față de riscurile pentru securitate și sănătate în muncă.
Fișa 140 Personal care în cadrul activității profesionale conduce utilaje, vehicule de transport intrauzinal și/sau mașina instituției.
Medicul specialist de medicina muncii stabilește pachetul final de investigații necesar eliberării avizului.”

Ordinul 1162/2010 Ministerul Sănătății privind normele minime aptitudini fizice și mentale

“Privind aprobarea normelor minime privind aptitudinile fizice și mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul.
6. Afecțiuni neurologice
6.1. Permisele de conducere nu sunt eliberate sau reînnoite candidaților sau conducătorilor auto care suferă de afecțiuni neurologice grave, în afară cazului în care solicitarea se bazează pe un aviz medical autorizat”

Ordinul 1255/2015 Ministerul Sănătății privind normele minime aptitudini fizice și mentale conducători auto. Directiva europeană UE/ 2015/85

“Apneea în somn moderată IAH 15-29, severă >30 și SDE
Candidații/conducătorii auto pentru care există suspiciune de SASO moderat sau sever necesită aviz autorizat
Sfătuiți să NU conducă până la confirmarea diagnosticului
Carnetul de conducere se eliberează DACĂ dovedesc că boala este controlat aviz medical specializat
Examinare medicală periodică la interval maxim 3 ani-grupa 1, 1 an- grupa 2”
Ordinul este sub control al departamentelor Ministerului Sănătății, al Direcțiilor de Sănătate Publică Județene/București și al unităților avizate în eliberarea certificatului medical privind eliberarea permisului de conducere.

dr. Doina Dumitru-Didita

Drepturile de autor asupra întregului conținut al acestui articol aparțin în totalitate www.somnolog.ro. Reproducerea, traducerea și utilizarea informațiilor publicate este permisă numai cu indicarea sursei (adresa website-lui) sau pentru uz strict personal. 2018-01-31

(3) Comentarii

  • Anca 14 octombrie 2019 @ 16:41

    Întrebarea este dacă toți șoferii aparținând grupei II trebuie să facă polisomnografia sau numai cei la care chestionarul de apnee in somn ridică suspiciunea acestui dg.
    Multumesc

    • Clinica Somnolog 16 octombrie 2019 @ 9:31

      Controlul pneumologic impreuna cu chestionarele completate de pacient (pe propria raspundere) determina riscul soferului de a suferi de apnee in somn.
      Doar in cazul de suspiciune de apneea in somn se face recomandarea de investigatie in vederea diagnosticului, respectiv poligrafie sau polisomnografie (medicul stabileste tipul investigatiei necesare).

  • Anusca 29 noiembrie 2019 @ 18:25

    Dacă se descoperă că sufăr de apnee usoara cat trebuie sa facem tratament cu acel aparat (cat este obligatoroiu) după ce a semnat pentru fisa medicala

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *