Somnolența la volan și Accidentele rutiere

  • 29 iulie 2018 - 09:00

Clinica Somnolog se alătura anul acesta ediției IV al Campaniei Treaz la Volan, desfășurată în perioada iulie-septembrie 2019.
Vrem să atragem atenția în mod deosebit asupra pericolului somnolenței la volan și riscul de accidentele rutiere.

Somnolența la volan și Accidentele rutiere

Somnolența din timpul zilei  este o problemă frecventă în populație, fie aceasta datorată deprivării voite de somn fie tulburărilor de somn. 

Se estimează un procent de 4% din populație ca suferind de somnolență diurnă excesivă!

O preocupare deosebită este cea a siguranței la volan, somnolența și ațipirea la volan fiind corelate cu un procent mare de accidente rutiere!

Respectarea celor 10 reguli de igienă a somnului și celor de combatare a accidentelor rutiere sunt esențiale în condusul preventiv!

Urmăriți cele 10 indicii ale somnolenței și luați măsuri atunci când sunteți prea obosit! Nu vă puneți viață în pericol și rămâneți treaz la volan!

Dar ce înseamnă somnolența? 

Somnolența reprezintă incapacitatea de a rămâne treaz în timpul zilei, determinînd perioade de ațipire involuntară sau episoade de somn. Dacă această somnolență persistă mai mult de trei luni consecutive atunci vorbim de o somnolență diurnă excesivă.

Chiar dacă somnolența este cauzată de o deprivare acută sau cronică de somn (lipsa voită de somn) sau de patologii ale somnului, efectele asupra organismului sunt negative.

Efectele sunt imediate asupra funcției noastre cognitive: scăderea atenției, pierderea ușoară a agilității și preciziei, performanță scăzută, scăderea vigilenței și vitezei de reacție la volan sau chiar ațipirea.

Foarte important este faptul că șoferii somnolenți prezintă un risc crescut de a se implica în accidente rutiere, care sunt, de asemenea, mult mai susceptibile de a fi fatale din cauza faptului că șoferul nu frânează înainte de impact.

 Dar ce înseamnă ațipirea la volan?

  •  Episoade scurte de microsomn de ordinul câtorva secunde, caracterizate de pierderea cunoștinței care de obicei apare fără ca persoana să conștientizeze fenomenul.
  •  În doar 4 secunde o masină care merge cu o viteză de 80 km/h inaintează echivalentul unui teren de fotbal.

Cele 10 indicii ale somnolenței la care trebuie să fim atenți atunci când ne urcăm la volan.

  1. Căscatul
  2. Lacrimatul
  3. Clipitul des
  4. Dificutatea de a ține ochii deschiși
  5. Nevoia imperioasă de a închide ochii
  6. Vederea dublă sau încețoșată
  7. Neatenția
  8. Sentimentul de anxietate
  9. Scăderea vitezei de reacție
  10. Devieri de la traiectorie

Ce trebuie să facem?

Somnolența poate fi uneori dificil de măsurat, deoarece experiența este subiectivă și variază de la o persoană la alta.

Aceasta poate fi determinată în principal de cantitatea (somnul insuficient) dar și de calitatea somnului (somn fragmentat, de proastă calitate).

Prima condiție este aceea de a identifica somnul insuficient. Majoritatea dintre noi au nevoie de aproximativ 7-9 ore de somn, dar există și persoane ce necesită mai puțin sau mai mult somn. Inclusiv în acest moment smartphone-urile și dispozitivele de fitness pot fi, de asemenea, instrumente utile pentru estimarea somnului.

Pentru a evita un somn insuficient sau prost datorită nerespectării unor reguli de bază, trebuie respectate cele

10 reguli de igienă a somnului

  1. Fixați-vă oră de culcare și cea de trezire.
  2. Dacă v-ați făcut un obicei de a dormi în timpul zilei, nu depăsiti 45 de minute de somn.
  3. Evitați consumul de alcool cu patru ore înainte de a merge la culcare și nu fumați.
  4. Evitați consumul de cofeină cu șase ore înainte de a merge la culcare. Acesta include cafeaua, ceaiul și multe băuturi carbogazoase, precum și ciocolată.
  5. Evitați mâncarea grea, condimentată sau prea dulce cu patru ore înainte de oră de culcare. Este acceptată o gustare usoară înainte de somn.
  6. Faceți mișcare în mod regulat, insă nu chiar înainte de culcare.
  7. Folosiți așternuturi confortabile și curate.
  8. Identificați o temperatură propice pentru somn și aerisiți bine camera.
  9. Blocați toate sunetele care vă pot distrage de la somn și eliminați sursele de lumină pe cât posibil.
  10. Nu folosiți patul pentru munca de birou.

 

Dacă somnolența însă nu este determinate de lipsa de somn voluntară atunci trebuie luate în considerare eventuale patologii ale somnului și să ne prezentăm la un medic somnolog.

Principalele tulburări ale somnului în care este prezentă somnolența sunt: sindromul de apnee în somn, hipersomnia și narcolepsia. Dar multe alte patologii, precum insomnia și tulburările motorii din timpul somnului etc. pot determina somnolență pe durata zilei. Există de asemenea cauze ca obezitatea, depresia și unele boli endocrine ce pot determina de asemenea acest simptom.

Prevalența apneei în somn, de exemplu, la persoanele active cu vârste cuprinse între 30 și 60 de ani este de 24 % bărbati și 9 % femei.

Aceste procente trebuie asociate cu un număr crescut de accidente rutiere datorate ațipirii la volan. Accidentele casnice și de muncă pot fi de asemenea provocate de somnolența diurnă și de lipsa de concentrare. Diagnosticarea și inițierea unui tratament corespunzător scade riscul de accidente.

 Combaterea accidentelor la volan

  •  Nu conduceți mai mult de 10 ore/zi (incluse opririle);
  •  20 minute oprire la fiecare 2 ore șofat;
  •  În caz de drumuri mai lungi și apariția somnolenței faceți o pauză de cafea și dormiți timp de 20 minute pe marginea drumului.

Legislația privind Sindromul de Apnee în somn și Șoferii

În țara noastră există legislație specifică privind testarea sindromului de apnee în somn, atât pentru șoferii profesioniști dar și neprofesioniști.

OUG 195/2002 Ministerul Transportului privind siguranța circulației pe drumurile publice

“Medicul de familie este OBLIGAT să solicite asistență specializată către unitățile autorizate pentru a determina abilitatea persoanei de a conduce”

Ordinul 1257/2013 Ministerul Transporturilor privind siguranța circulației pe drumurile publice

Privind elaborarea avizelor medicale pentru personalul cu atribuții în siguranța transporturilor

 Ordinul 1255/2015 Ministerul Sănătății privind normele minime aptitudini fizice și mentale conducători auto. Directiva europeană UE/ 2015/85

“Candidatii/conducătorii auto pentru care există suspiciune de Sindrom de Apnee în Somn moderat sau sever necesită aviz autorizat.

Sfătuiți să NU conducă până la confirmarea diagnosticului.

Carnetul de conducere se eliberează DACĂ dovedesc că boala este controlată-aviz medical specializat.

Examinare medicală periodică la interval maxim 3 ani-grupa 1, 1 an- grupa 2.”

Statistici privind somnolența la volan 

Conform studiilor, vigilența conducătorilor auto scade vertiginos după doar 4 ore de condus și ajunge ca după 24 de ore de nesomn similară cu cea a unui subiect aflat în stare de ebrietate, iar după 48 de ore somnolența ajunge similară cu cea a unui subiect aflat în comă alcoolică.

Somnolența este prima cauză a accidentelor mortale pe autostrăzi, în condițiile în care un accident din trei este atribuit oboselii și somnolenței, potrivit unui studiu al Asociației companiilor franceze de autostrăzi ( Le Figaro).

Dacă dormi mai puțin de 5 ore pe noapte, probabilitatea de a avea un accident rutier crește de 4.5 ori!

Dacă suferi de apnee în somn riscul de a ațipi la volan crește de 7 ori!

Somnolența la volan este des intalnită în rândul șoferilor profesioniști. 10-20% dintre șoferii profesioniști au adormit la volan în timp ce conduceau! S-a constatat că un camion, pe întreaga durată a folosirii lui, este implicat în cel puțin un accident cauzat de somnolența la volan!

Concluzii

Somnolența la volan reprezintă un risc atât pentru șofer cât și pentru ceilalți participanți în trafic!

Urmăriți cele 10 indicii ale somnolenței la volan! Țineți cont de recomandările de combatare a accidentelor rutiere!

Respectați cele 10 reguli ale igienii somnului și prezentați-vă la medic dacă somnolența persistă! S-ar putea să suferiți de o patologie a somnului!

Statisticile privind somnolența și accidentele la volan sunt îngrijorătoare! Stai treaz la volan…

autor Dr. Doina DUMITRU- DIDIȚĂ

INFO EVENIMENT :

  • Start Date:29 iulie 2018
  • Start Time:09:00
  • End Date:30 septembrie 2019
  • End Time:20:00
  • Website:www.treazlavolan.ro

Găsiți acest eveniment pe :