fbpx

Aspecte generale ale somnului

Somnul ocupă jumatate din viața unui copil și o treime din viață noastră, a adulților și merită o atenție specială!

În timp ce mulți dintre noi cred că somnul este o perioadă în care nu se intamplă nimic, acesta este, de fapt, o perioadă de timp foarte aglomerata in care se realizează recuperarea mentală și fizică, conservarea energiei și trecerea prin perioadă de visare.

Somnul este compus din doua stări separate și diferite:

  • fază de somn superficială ‘non-mișcare rapidă a ochilor în timpul somnului’ (somn NREM);
  • ‘miscarea rapidă a ochilor în timpul somnui’ (REM), denumită și fază viselor sau somnul profund.

Alternanța somn și stare de veghe (treaz) constituie ritmul nostru zilnic (ritmul circadian).

Acesta este supus continuu acțiunii unor factori perturbanți, cei mai frecvenți fiind: îmbătrânirea, zborurile lungi, lucru în ture, o serie de boli.

Cei mai mulți adulți au nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte.

Important este că, din păcate, 30% dintre noi ne reducem în mod voit somnul în favoarea televizorului, calculatorului sau locului de muncă. Este tributul pe care-l plătim stilului de viață modern cu toate consecințele sale nefaste.

Nu vă privați de somn în timpul zilelor lucratoare in speranța că veți recupera în weekend, organismul dumnevoastră va obosi și va îmbătrâni mai repede!

Lipsa de somn

În prima fază o să va simțiți obosit, aveți dificultăți în a va concentra și dificultăți în a lua decizii.

Lipsa cronică a somnului determină:

  • Scăderea securității dvs. la locul de muncă;
  • Creșterea riscului de accidente rutiere;
  • Consecințe grave asupra întregului organism.
  • Dacă este determinat de Apneea În Somn , boala determină boli cardiace, hipertensiune arteriale, diabet zaharat tip 2, accidente vasculare cerebrale etc
  • Dacă este determinat de Insomnie determină hipertensiune arterială, morbiditate cardiovasculara, boli coronariene, diabet zaharat tip 2, obezitate, depresie.
  • Probleme sociale

sursă: ESRS (European Sleep Research Society)

Somnul corelat cu obezitatea

Somnul o dietă sănătoasă!

În societatea actuală posibilitățile sunt nelimitate, este o societate de 24 de ore, și astfel avem tendința de a ignora nevoile noastre fizice în dorință noastră de a profita cât mai mult de viață.

Somnul este esențial pentru un organism sănătos.

El ne ajută să ne recuperăm după efortul  fizic și mental din timpul zilei.

Nivelul de stres pe care îl acumulăm în timpul zilei scade în timpul somnului dând corpului nostru o sansă de a se proteja. Creierele noastre au nevoie de odihnă, de asemenea, pentru a stoca amintiri și emoții. Privarea de somn poate avea, de asemenea, numeroase consecințe negative, obezitatea fiind una dintre ele.

Cercetătorii de la Clinica Mayo din America au arătat că privarea de somn duce la un aport crescut de calorii suplimentare, respectiv subiecții care au dormit mai puțin, au consumat,  în medie, 549 de calorii în plus în fiecare zi.

În ciuda numărului crescut de ore de veghe și aportului mai crescut de calorii nu s-a produs și o ardere mai mare de energie. Astfel o săptămâna de privare de somn poate determină o creșterea în greutate cu un kilogram.

Evaluarea somnului

Evaluarea subiectivă

  • jurnalul de somn;
  • diverse scale de somnolență;
  • chestionare specifice.

Examenul fizic
Pentru apnee în somn de tip obstructiv, sugestiv este pacientul de sex masculin, obez, cu perimetru gâtului de peste 43 cm, faringe îngust, macroglosie, obstrucție nazală, retrognatie.

Teste de vigilență și performanță

Testul de vigilență-MWT (maintenace wakefulness test) este utilizat în special în medicină muncii pentru verificarea capacității de păstrare a vigilenței la angajații care au avut accidente rutiere prin adormire.

Monitorizarea parametrilor fiziologici

Medicina somnului

În patologia somnului există peste 80 de boli recunoscute mondial. Acestea sunt diagnosticate și tratate de diverse specialități medicale.

Conform ICSD (international classification of sleep disorders) exista 8 grupe pincipale de tulburări ale somnului

  1. Insomniile
  2. Tulburări respiratorii din timpul somnului (ex.sindromul de apnee în somn)
  3. Hipersomniile (ex.narcolepsia)
  4. Tulburări somnului datorate  afectarii  ritmului circadian (ex.jet leg disorder)
  5. Parasomniile
  6. Tulburări somnului în legătură cu mișcarea (ex.restless legs syndrome)
  7. Simptome izolate
  8. Alte tulburări de somn Insomniile

dr. Doina Dumitru-Didiță

Drepturile de autor asupra întregului conținut al acestui articol aparțin în totalitate www.somnolog.ro. Reproducerea, traducerea și utilizarea informațiilor publicate este permisă numai cu indicarea sursei (adresa website-lui) sau pentru uz strict personal. 2018-01-31

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *