fbpx

Perioada ‘COVID’, perspectiva psihologului

Aceasta perioadă este o provocare pentru mulți dintre noi. Ne confruntăm cu o situație pe care nu ne-am imaginat-o și asta face ca gestionarea acesteia să fie dificilă.

Este vorba despre a ne adapta unui context în care nesiguranță, teama și panica își pot face loc în gândurile noastre.
S-au scris și se scriu în continuare multe articole despre cum să ne gestionăm trăirile și, în general, viața în acest context.

Este posibil ca acum să iasă la suprafață temeri, frici, tulburări de somn, gânduri și scenarii negative, unele știute, altele, mai puțin.

Pentru gestionarea acestora, este utilă terapia cognitiv-comportamentala care se centrează pe:

  • schimbarea distorsiunilor cognitive și a comportamentelor – care se dovedesc a fi nefolositoare acum;
  • schimbarea modului în care ne gestionăm emoțiile;
  • dezvoltarea unor mecanisme de coping care sunt orientate pe găsirea de soluții.

Ca terapeut, discut cu oameni aflați în diferite situații.

Am constat cu surprindere că mulți dintre aceștia și-au dezvoltat niste mecanisme utile, lucru care mă bucură, având în vedere faptul că fiecare dintre noi este asaltat zilnic de știri mai mult sau mai puțin alarmante.

Iată ce am observat că funcționează:

 Căutați să vă informați din surse imparțiale, ca de exemplu site-urile guvernamentale, OMS, etc.;

 Alegeți anumite intervale de timp (pe zi) în care să vă informați, pentru a nu petrece prea mult timp preocupați de aceste evenimente;

 Căutați să vă stabiliți un program, chiar dacă în această situație ați putea considera că nu este nevoie (acest program include orele de masă, de somn, activități etc.);

 Socializați cu prietenii și familia și căutați să discutați și despre alte subiecte în afara celor legate de statul în casă, numărul de cazuri, măsuri luate de autorități etc.;

 Utilizați acest timp pentru a face activități de care nu ați avut timp până acum să vă ocupați (ca de exemplu un hobby);

 Daca simțiți că nu puteți face față stresului, emoțiilor, apelați la un terapeut cu care să discutați;

 Amintiți-vă că aceasta situație va trece și aveți nevoie de toate resursele pentru a vă relua activitatea.

 

Autor Doina ZAMFIRESCU

E-Psihoterapie. Serviciul de psihoterapie este disponibil online.

 

 

Drepturile de autor asupra întregului conținut al acestui articol aparțin în totalitate www.somnolog.ro.
Reproducerea, traducerea și utilizarea informațiilor publicate este permisă numai cu indicarea sursei (adresa website-lui) sau pentru uz strict personal. 2018-01-31

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *